De zin en onzin van goede voornemens

wandelen strand

Ieder jaar besluiten honderdduizenden mensen om het nieuwe jaar te beginnen met een gezonde levensstijl en om te stoppen met allerhande slechte gewoontes.

Bijna even zovele mensen verzanden tussen half januari en maart weer in dezelfde oude gewoontes. Wat is dat toch met goede voornemens? Waarom doen we dat toch elk jaar weer en wat u kunt doen om het dit jaar wel vol te houden?

 

Onhaalbaar ideaalbeeld

De meeste goede voornemens ontstaan uit een bepaalde ontevredenheid; ‘ik ben te dik’, ‘ik ben ongezond’, ‘ik zou verder moeten komen in het leven. Die ontevredenheid komt vaak voort uit verwachtingen die mensen creëren naar aanleiding van een ideaalbeeld. En dat ideaalbeeld komt weer voort uit vergelijkingen met anderen die mooier, dunner, succesvoller en/of rijker zijn. 

 

Kant-en-klaar falen

Waarschijnlijk heeft u na het lezen van bovenstaand stukje al een beetje een idee waarom het zo vaak misgaat met die goede voornemens. Hoge verwachtingen en het gevoel te moeten voldoen aan een ideaal is bijna een soort kant-en-klaar recept om te falen.

Al die onhaalbare doelen demotiveren u vooral en geven u een slecht gevoel over uzelf wanneer u ze niet bereikt. Kies daarom dit jaar eens voor een andere aanpak!

 

Wat wilt u nu eigenlijk echt?

Begin door uzelf eens af te vragen wat u nu écht wil veranderen en waarom. Wat denkt u dat het behalen van dat ene doel u brengt? Afvallen is bijvoorbeeld geen doel op zich. Waarom wilt u afvallen? In welk opzicht maakt een slanker lichaam u gelukkiger? Misschien komt u wel tot de conclusie dat het niet het gewicht is waar u last van heeft, maar vooral de ongemakken die u ondervindt van het overgewicht. Op basis daarvan is het mogelijk uw doel bijvoorbeeld bijstellen naar: ik wil weer zonder te hijgen een trap kunnen beklimmen. Dan wordt afvallen geen doel meer, maar een middel om het doel te bereiken. 

 

Maak het leuk en haalbaar

Verder is een doel een stuk makkelijker te bereiken wanneer u het zo leuk en makkelijk mogelijk maakt voor uzelf. Als u er nu twee minuten over doet om een trap te beklimmen, gaat u niet binnen een week binnen 20 seconden fluitend bovenaan de trap staan. Begin daarom met elke dag 5 treden 3 keer op en af te gaan. Zet ondertussen een opzwepend muziekje op en beloon uzelf achteraf met iets leuks (niet iets lekkers) als het is gelukt. Wanneer u dit kunt zonder te hijgen, pakt u er elke dag twee treden bij. Geef niet op als het een dagje mis ging. Iedereen heeft dagen dat u gewoon niet vooruit te branden bent. Maar laat het geen reden zijn om direct uw goede voornemen volledig overboord te gooien. Ga gewoon de dag erop met frisse moed (of tegenzin) verder. Stel wel een streefdatum maar geen tijdslimiet om uw doel te bereiken. U zou het alleen maar als een mislukking ervaren wanneer u niet precies op die dag uw doel bereikt hebt. 

Is het gelukt en kunt u binnen 20 seconden zonder te hijgen de trap op lopen, ga dan eens op de weegschaal staan. Wedden dat u bent afgevallen!