Uitkering bij ziekte

Als u een vaste baan heeft, betaalt uw werkgever uw salaris door tot uw contract afloopt. Maar niet langer dan 2 jaar. Bent u na 2 jaar nog ziek? Vraag dan een WIA-uitkering aan bij UWV.

Bent u ziek maar heeft u geen vaste baan? Misschien komt u in aanmerking voor een Ziektewet-uitkering. U vraagt deze aan bij UWV. Na 2 jaar stopt uw Ziektewet-uitkering. Bent u nog ziek? Vraag dan een WIA-uitkering aan bij UWV.

Wajong 2015 is een uitkering voor mensen die op jonge leeftijd een ziekte of handicap kregen. En daardoor nu geen mogelijkheden hebben om te werken.

Kijk op de website van UWV voor informatie over WIA, Ziektewet en Wajong 2015.

UWV - Wajong

Website
UWV - Wajong

UWV - WIA

Website
UWV - WIA

UWV - Ziektewet

Website
UWV - Ziektewet


Als u een vergoeding voor uw vrijwilligerswerk krijgt, moet u dat opgeven bij de Belastingdienst. Of u belasting moet betalen, hangt af van de hoogte van de vergoeding. Kijk op de website van de Belastingdienst voor de regels.

Heeft u een uitkering en wilt u vrijwilligerswerk doen? Vraag dan eerst toestemming aan uw contactpersoon bij de gemeente of het UWV. Het vrijwilligerswerk mag er niet voor zorgen dat u niet meer beschikbaar bent voor een betaalde baan.

Ook een vergoeding moet u melden bij uw contactpersoon bij de gemeente of bij het UWV. De vergoeding kan gevolgen hebben voor uw uitkering. Lees meer op de website van UWV.

Lees meer over vergoedingen voor vrijwilligerswerk op Vrijwilligerswerk.nl.

U geeft veranderingen door aan de gemeente via ISD Brabantse Wal. Hier kunt u ook toestemming vragen. Lees meer informatie op de website.

Algemeen - ISD Brabantse Wal wijzigingen doorgeven

Telefoonnummer
14 01 64

Belastingdienst - vrijwilligerswerk

UWV - vrijwilligerswerk met een uitkering

Vrijwilligerswerk.nl - vergoedingen voor vrijwilligers


Misschien gaat u samenwonen, krijgt u een kind of gaat u een opleiding doen. Of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer. Geef veranderingen meteen door aan UWV of aan de gemeente. Dan hebben zij altijd de juiste gegevens. En krijgt u altijd het juiste bedrag.

Wilt u weten welke veranderingen u zeker door moet geven? Kijk dan op de website van UWV of neem contact op met de gemeente.

U geeft veranderingen voor de gemeente door via ISD Brabantse Wal.

Algemeen - ISD Brabantse Wal wijzigingen doorgeven

Telefoonnummer
14 01 64

UWV - Wijzigingen doorgeven


U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Een cliëntondersteuner vindt u bij WijZijn Bergen op Zoom, WijZijn Steenbergen, Cliëntondersteuning Woensdrecht, Zorgbelang Brabant of MEE West-Brabant.

Algemeen - MEE West-Brabant locatie Breda

Cliëntondersteuning

Bezoekadres
Stadionstraat 28
4815 NG Breda

Telefoonnummer
076 522 30 90

Algemeen - MEE West-Brabant locatie Hoogerheide

Cliëntondersteuning

Bezoekadres
Huijbergseweg 3
4631 GC Hoogerheide

Telefoonnummer
076 522 30 90

Algemeen - Zorgbelang Brabant

Bergen op Zoom - WijZijn cliëntondersteuning

Telefoonnummer
0164 23 70 56

Steenbergen - WijZijn cliëntondersteuning

Telefoonnummer
0167 75 08 50

Woensdrecht - cliëntondersteuning

Juridisch Loket

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555


Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Voor cliëntondersteuning bij u in de buurt neemt u contact op met WijZijn Bergen op Zoom, WijZijn Steenbergen, Cliëntonderstuening Woensdrecht, Zorgbelang Brabant, Vraagwijzer Steenbergen of MEE West-Brabant.

Algemeen - MEE West-Brabant locatie Breda

Cliëntondersteuning

Bezoekadres
Stadionstraat 28
4815 NG Breda

Telefoonnummer
076 522 30 90

Algemeen - MEE West-Brabant locatie Hoogerheide

Cliëntondersteuning

Bezoekadres
Huijbergseweg 3
4631 GC Hoogerheide

Telefoonnummer
076 522 30 90

Algemeen - Zorgbelang Brabant

Bergen op Zoom - WijZijn cliëntondersteuning

Telefoonnummer
0164 23 70 56

Steenbergen - Vraagwijzer cliëntondersteuning

Steenbergen - WijZijn cliëntondersteuning

Telefoonnummer
0167 75 08 50

Woensdrecht - cliëntondersteuning

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555